קואצ'ינג ויוגה: הדגש הוא אימון
"יוגה סוטרה של פטנג'לי" מהווה את אחד הטקסטים החשובים בעולם היוגה ורבים מגדולי היוגיים באשר הם נסמכים עליו. הספר תורגם מסנסקריט לעברית על - ידי אורית סן גופטה ויצא בהוצאת אור עם בשנת 1994.
בפרק הראשון: ה"סמדהי" שמשמעותו מצב הכרה גבוה וזך (דומה להארה) ישנן הנחיות בנוגע ליוגה, משמעותה ויישומה.
דוגמאות והסברים
*הציטוטים מתוך ה"יוגה סוטרה של פטנג'לי" יסומנו במרכאות.
"יוגה היא הגבלת תנודות התודעה"; תודעתנו, שזכתה לרייטינג די גבוה בשנים האחרונות, בדרך כלל מפוזרת. נסו לבדוק כמה זמן אתם מצליחים להתרכז רק בדבר אחד. למשל רק בהקשבה לאדם קרוב. כמה זמן תצליחו להחזיק מעמד מבלי שתוך כדי תתחילו לחשוב על העבודה, הסידורים שצריכים להיעשות, על הילדים, סקס וכן הלאה. (אגב, לאו דווקא בסדר הזה...)
סוטרה זו מסבירה שאימון ביוגה יכול להפחית את התנודות האלו ולגרום למתרגל להיות מרוכז, מפוקס. גם אם נסטה מתכניתנו המקורית, לפחות נדע זאת.
"אז שרוי הרואה בצורתו שלו"; כלומר, כאשר תתרחש הגבלה בתנודות התודעה באמצעות היוגה, ישרור הרואה בצורתו שלו, או בצורת התנודות. "חמש התנודות - גורמות לכאב ושאינן גורמות לכאב"; תנודות התודעה, הגם שנצליח להפחית את מידת התנודתיות בהן, ישנן כאלו שגורמות לכאב ושאינן גורמות לכאב. נזרע כאן הרמז לכך שיש תנודות שאינן גורמות לכאב, אינן מזיקות בהגדרתן ועדיין עלינו לזהותן כתנודות של תודעה, כלומר כעל משהו מסית ומסיח ליבנו ממטרת היוגה, שהיא כפי שמתוארת על-ידי פטנג'לי: להיות שרויים בצורה.
בינינו, גם מטרתנו היא "להיות שרויים בצורה", כלומר, להבין את הצורה בה אנו נמצאים ולשהות בה. עדיף שתהיה זו צורה של אהבה עצמית ושמחה, אבל לא תמיד זה כך... לפעמים המלחמה בתנודות מטשטשת את ההתבוננות ואז השאלה לגבי ה"רואה" או ה"ראייה" מאוד רלבנטית. של מי המבט? מה הוא רואה? האימון הקבוע (ביוגה במקרה זה) מאפשר ביצוע אבחנות ככל שמתמידים באימון.
"חמש התנודות הן: מחשבה נכונה, מחשבה מוטעית, דמיון, שינה וזיכרון". טכניקת ההגבלה מוצעת בטקסט היא ב"אימון ואי השתוקקות". "אי השתוקקות העליונה הזו היא בהכרת העצמיות: אז אין צימאון למצבי החומר"; מהי עצמיות זו? איך אכיר אותה או אזהה אותה כעצמיות נכונה? הרי כאשר עול פרנסה, גידול ילדים וקשרים חברתיים שזורים בעולמנו, מצב של ריכוז עמוק, ללא תנודות בין אם הן גורמות לסבל בין לאו, הוא כמעט מצב בלתי אפשרי. אולי רק לשניות מספר.
בנוסף על אימון היוגה, אימון קואצ'ינג עשוי ללמד על עצמיות זו תוך אימון בהגבלה של התנודות. לימוד העצמיות והגבלת התנודות עשוי להוביל להגשמה, כוחות-על ועצמאות. כך לפי פטנג'לי.
רצף הנאמר בפרק הראשון בספר מבלבל. מובא בו כי הכול חולף, משתנה, דואלי ואינסופי. מושג אחד גורם לסבל ואושר כאחד. את כל זה אנחנו מכירים היטב מהחיים, אבל מה עושים עם זה? איך צולחים את הבלגן הזה? viveka, האבחנה, היא קריטית בדרך לעבר השגת ההיפרדות או העצמאות. אך לפי הטקסט, עבור המבחינים "הכול סבל". מה עושים?
Coaching, מתודולוגיה שהתפתחה בשלהי המאה ה-20, משלב שמונה תחומי ידע ונותן כלים יישומיים פרקטיים להבנה עצמית ולהתנהלות מיטבית. נתיב הקואצ'ינג מאפשר הכרת עצמיות ברמה גבוהה וקבלת החלטות הנשענת על שנכון ומתאים ביותר למתאמן.
מניסיוני כמאמנת אישית וכמתרגלת ומורה ליוגה, ניתן לשלב בין שני התחומים כך שהבנה ממצה ותכליתית מעולם הקואצ'ינג תיושם בהבנה תוך תרגול היוגה וההיפך.
"יוגה סוטרה של פטנג'לי" מהווה את אחד הטקסטים החשובים בעולם היוגה ורבים מגדולי היוגיים באשר הם נסמכים עליו. הספר תורגם מסנסקריט לעברית על - ידי אורית סן גופטה ויצא בהוצאת אור עם בשנת 1994.
בפרק הראשון: ה"סמדהי" שמשמעותו מצב הכרה גבוה וזך (דומה להארה) ישנן הנחיות בנוגע ליוגה, משמעותה ויישומה.
דוגמאות והסברים
*הציטוטים מתוך ה"יוגה סוטרה של פטנג'לי" יסומנו במרכאות.
"יוגה היא הגבלת תנודות התודעה"; תודעתנו, שזכתה לרייטינג די גבוה בשנים האחרונות, בדרך כלל מפוזרת. נסו לבדוק כמה זמן אתם מצליחים להתרכז רק בדבר אחד. למשל רק בהקשבה לאדם קרוב. כמה זמן תצליחו להחזיק מעמד מבלי שתוך כדי תתחילו לחשוב על העבודה, הסידורים שצריכים להיעשות, על הילדים, סקס וכן הלאה. (אגב, לאו דווקא בסדר הזה...)
סוטרה זו מסבירה שאימון ביוגה יכול להפחית את התנודות האלו ולגרום למתרגל להיות מרוכז, מפוקס. גם אם נסטה מתכניתנו המקורית, לפחות נדע זאת.
"אז שרוי הרואה בצורתו שלו"; כלומר, כאשר תתרחש הגבלה בתנודות התודעה באמצעות היוגה, ישרור הרואה בצורתו שלו, או בצורת התנודות. "חמש התנודות - גורמות לכאב ושאינן גורמות לכאב"; תנודות התודעה, הגם שנצליח להפחית את מידת התנודתיות בהן, ישנן כאלו שגורמות לכאב ושאינן גורמות לכאב. נזרע כאן הרמז לכך שיש תנודות שאינן גורמות לכאב, אינן מזיקות בהגדרתן ועדיין עלינו לזהותן כתנודות של תודעה, כלומר כעל משהו מסית ומסיח ליבנו ממטרת היוגה, שהיא כפי שמתוארת על-ידי פטנג'לי: להיות שרויים בצורה.
בינינו, גם מטרתנו היא "להיות שרויים בצורה", כלומר, להבין את הצורה בה אנו נמצאים ולשהות בה. עדיף שתהיה זו צורה של אהבה עצמית ושמחה, אבל לא תמיד זה כך... לפעמים המלחמה בתנודות מטשטשת את ההתבוננות ואז השאלה לגבי ה"רואה" או ה"ראייה" מאוד רלבנטית. של מי המבט? מה הוא רואה? האימון הקבוע (ביוגה במקרה זה) מאפשר ביצוע אבחנות ככל שמתמידים באימון.
"חמש התנודות הן: מחשבה נכונה, מחשבה מוטעית, דמיון, שינה וזיכרון". טכניקת ההגבלה מוצעת בטקסט היא ב"אימון ואי השתוקקות". "אי השתוקקות העליונה הזו היא בהכרת העצמיות: אז אין צימאון למצבי החומר"; מהי עצמיות זו? איך אכיר אותה או אזהה אותה כעצמיות נכונה? הרי כאשר עול פרנסה, גידול ילדים וקשרים חברתיים שזורים בעולמנו, מצב של ריכוז עמוק, ללא תנודות בין אם הן גורמות לסבל בין לאו, הוא כמעט מצב בלתי אפשרי. אולי רק לשניות מספר.
בנוסף על אימון היוגה, אימון קואצ'ינג עשוי ללמד על עצמיות זו תוך אימון בהגבלה של התנודות. לימוד העצמיות והגבלת התנודות עשוי להוביל להגשמה, כוחות-על ועצמאות. כך לפי פטנג'לי.
רצף הנאמר בפרק הראשון בספר מבלבל. מובא בו כי הכול חולף, משתנה, דואלי ואינסופי. מושג אחד גורם לסבל ואושר כאחד. את כל זה אנחנו מכירים היטב מהחיים, אבל מה עושים עם זה? איך צולחים את הבלגן הזה? viveka, האבחנה, היא קריטית בדרך לעבר השגת ההיפרדות או העצמאות. אך לפי הטקסט, עבור המבחינים "הכול סבל". מה עושים?
Coaching, מתודולוגיה שהתפתחה בשלהי המאה ה-20, משלב שמונה תחומי ידע ונותן כלים יישומיים פרקטיים להבנה עצמית ולהתנהלות מיטבית. נתיב הקואצ'ינג מאפשר הכרת עצמיות ברמה גבוהה וקבלת החלטות הנשענת על שנכון ומתאים ביותר למתאמן.
מניסיוני כמאמנת אישית וכמתרגלת ומורה ליוגה, ניתן לשלב בין שני התחומים כך שהבנה ממצה ותכליתית מעולם הקואצ'ינג תיושם בהבנה תוך תרגול היוגה וההיפך.
טל אלדר
מאמנת אישית ועסקית בכירה, סופרווייזרית למאמנים
ומורה בכירה ליוגה
לפרטים:
נייד: 052-5218888
tal@eldar-coaching.com
http://www.taleldar-coaching.com
מאמנת אישית ועסקית בכירה, סופרווייזרית למאמנים
ומורה בכירה ליוגה
לפרטים:
נייד: 052-5218888
tal@eldar-coaching.com
http://www.taleldar-coaching.com